5X100 sekunder

 

             Tävlingsregler          

 

     Knäböj

 

 

Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Tydligt stopp i toppläget. Tävlingsbyxan skall vara tights(obligatoriskt), detta för att underlätta bedömningen.


Knäböj: Valfri vikt i 60 sekunder. Poäng = vikt x reps / kroppsvikt

Ex. 85kg x 40 reps = 3400/83.8kg = 40.82 poäng

 

 

Bänkpress  

 

Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna) På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”. Markerad utlåsning (stopp) i toppläget. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.

 

Bänkpress: Valfri vikt i 60 sekunder. Poäng = vikt x reps / kroppsvikt

62.5 x 39 reps = 2437.5 = 29.09 poäng 

 


Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)

På domarens signal påbörjas den första chinsen. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i bottenläget. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. 


Chins: Kroppsvikt i 60 sekunder Poäng = kroppsvikt x reps / 100 

Ex. 83.8kg x 30 rep = 2514 / 100 = 25.14 poäng



Marklyft

 

Med valfritt grepp och fotställning ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka.Behåll greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet och tydligt stopp innan nästa lyft påbörjas!(inga touch and go mark) Du får släppa stången när den ligger på marken och vila!

 

Marklyft: Valfri vikt i 100 sekunder. Poäng = reps x vikt / kroppsvikt

100 x 39 = 3900/83.8 = 46.54 poäng

 


Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt) 

På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Höften ska i "princip" följa kroppens position och vara rak från axlar till knä under hela repetitionen. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget. 

 

Dips: Kroppsvikt i 60 sekunder poäng = kroppsvikt x reps / 100 

Ex. 83.8kg x 30 rep = 2514 / 100 = 25.14 poäng


Man har 60 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren!

Aktiv vila(ej i marklyft), du kan inte hoppa av chinsen, dipsen eller lägga ner stången i bänkpress eller raka av i knäböj. Marklyft får du släppa stången när den ligger på marken och vila!

Utrustning:
Bälte, armbågsvärmare, knävärmare & handledslindor!

Startordning: Enligt startlistan som presenteras på tävlingsdagen. Sedan ändras ordningen inför dipsen beroende på vart man ligger i tävlingen, dvs ledaren går ut sist.

Vem vinner? Man adderar alla poäng och den som fått ihop högst poäng vinner. Vid samma poäng så vinner den som fått flest grensegrar. Vid lika poäng i en gren så vinner den som väger mest den grenen. Vid samma poäng och lika många grensegrar så vinner den som väger mest.