5X100 sekunder

 

Tävlingsregler 2017

             OBS! Förändringar från tidigare års regler är att Bicepscurlen är borta och istället lägger vi in Marklyft, 130% av kroppsvikt för Damer och 180% för Herrar!

Ordningen ändras så att vi kör: Benböj - Bänkpress - Chins - Marklyft - Dips

 

     Benböj (Herrar på 150% av kroppsvikt & Damer på egen kroppsvikt) 

Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer i linje med knäledens översta punkt. Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Markerat stopp i toppläget. Tävlingsbyxan skall vara tights(obligatoriskt), detta för att underlätta bedömningen.

 

Bänkpress (Herrar på egen kroppsvikt, damer på 70% av kroppsvikt)

Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna) På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”. Markerad utlåsning (stopp) i toppläget. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.  


Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)

På domarens signal påbörjas den första chinsen. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i bottenläget. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. Benens position skall vara raka under övningen. 

Marklyft (Herrar på 180% av kroppsvikt, damer på 130% av kroppsvikt) 

Med valfritt grepp och fotställning ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka.Behåll greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet och tydligt stopp innan nästa lyft påbörjas!(inga touch and go mark) 


Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt) 

På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget. 

Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren!

Aktiv vila, du kan inte hoppa av chinsen, dipsen eller lägga ner stången. 

Utrustning:
Bälte, knävärmare & handledslindor!

Startordning: Enligt startlistan som presenteras på tävlingsdagen. Sedan ändras ordningen beroende på vart man ligger i tävlingen, dvs ledaren går ut sist.

Vem vinner? Man adderar alla resultat och den som fått ihop flest repetitioner vinner. Vid samma antal repetitioner så vinner den som fått flest grensegrar. Vid lika resultat i en gren så vinner den som väger mest den grenen. Vid samma antal repetitioner och lika många grensegrar så vinner den som väger mest.