5X100 sekunder

 

Tävlingsregler 2019

             OBS! Förändringar från tidigare års regler för Veteraner och Juniorer är att vi sänker vikterna på Herrarna veteraner i Knäböj till 125% och Damer veteraner till 90% av kroppsvikt och i Marklyften till 150% för herrarna veteraner och damer veteraner till 120%. Juniorerna höjer vi vikterna för herrarna och dem nya vikterna är 70kg i knäböj och 90kg i marklyft.

Nya regler i knäböj & Dips:

Knäböj: Djupet sänks så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. (Styrkelyftregler)

Dips: Höften ska i "princip" följa kroppen position och vara rak från axlar till knä under hela repetitionen! 

 

     Knäböj (Herrar Elit på 150% av kroppsvikt, Damer Elit på 100%, Herrar Veteraner 125%, Damer Veteran 90% Herrar Junior 70kg & Damer Junior 40kg) 

Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Markerat stopp i toppläget. Tävlingsbyxan skall vara tights(obligatoriskt), detta för att underlätta bedömningen.

 

Bänkpress  (Herrar Elit & Veteran 100% av kroppsvikt, Damer Elit på 70%, Damer Veteran 60%, Herrar Junior 50kg & Damer Junior 30kg) 

Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna) På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”. Markerad utlåsning (stopp) i toppläget. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.  


Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)

På domarens signal påbörjas den första chinsen. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i bottenläget. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. 

Marklyft (Herrar Elit på 180% av kroppsvikt, Damer Elit 130%, Herrar Veteran 150% Damer Veteran 120%, Herrar Junior 90kg & Damer Junior 50kg)  

Med valfritt grepp och fotställning ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka.Behåll greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet och tydligt stopp innan nästa lyft påbörjas!(inga touch and go mark) 


Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt) 

På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Höften ska i "princip" följa kroppens position och vara rak från axlar till knä under hela repetitionen. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget. 

Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren!

Aktiv vila, du kan inte hoppa av chinsen, dipsen eller lägga ner stången. 

Utrustning:
Bälte, knävärmare & handledslindor!

Startordning: Enligt startlistan som presenteras på tävlingsdagen. Sedan ändras ordningen beroende på vart man ligger i tävlingen, dvs ledaren går ut sist.

Vem vinner? Man adderar alla resultat och den som fått ihop flest repetitioner vinner. Vid samma antal repetitioner så vinner den som fått flest grensegrar. Vid lika resultat i en gren så vinner den som väger mest den grenen. Vid samma antal repetitioner och lika många grensegrar så vinner den som väger mest.